Imago Mundi  
HOME
PROJECTEN
AGENDA
CONTACT
english / français



DIVINE MADNESS // PASSAGE // douBlebACH // SACRIFICIUM // IN MY END IS MY BEGINNING // FLAMMENDE ROSE // EEN NIEUWE ADVENT // MURMURING MUSES AND WHISPERING JINN


 


Lore Binon

SACRIFICIUM
…verhalen van vrouwen

Lore Binon: sopraan
Sofie Vanden Eynd: theorbe en artistieke leiding
Sarah Rid: arpa tripla
Lies Wyers: lirone & viola da gamba
Bart Jacobs: klavecimbel & orgel
Liedewij Vandervoort: barokviool

muziek van F. Caccini, I. Leonarda, B. Strozzi, A. Bembo en R.G. Batalla

Als ik denk aan het thema "offers en liefde" kan ik niet anders dan beginnen grasduinen in het oeuvre van Francesca Caccini. Haar dramatische, expressieve en erg emotionele manier van componeren eigent zich zowel voor het verklanken van oudtestamentische taferelen, extatische devotie, het beschrijven van de agonie van Christus aan het kruis, zonder de smart van de onbeantwoorde wereldlijke liefde te vergeten. Van haar liederen is enkel het "il primo libro delle musiche" bewaard gebleven. In dit boek vinden we zowel religieuze als wereldlijke muziek terug. Deze combinatie is interessant, maar niet ongewoon voor de 17de eeuw.
Als we het werk van Caccini als vertrekpunt nemen om wat verder te snuisteren in het oeuvre van andere vrouwelijk componisten uit de 17de eeuw, krijgt het thema "offers en liefde" nog een geheel andere invulling. Een vrouwelijk componiste, wier werk dan ook nog publiekelijk uitgevoerd werd, was geen evidentie in de 17de eeuw. Caccini kon een vrij normaal leven leiden, ze was dan ook de dochter van de erg invloedrijke Giulio Caccini. Maar Barbara Strozzi is nooit getrouwd. Ze had 4 onwettige kinderen en omwille van een schilderij waar ze nogal schaars gekleed wordt afgebeeld, vragen historici zich af of ze niet vooral als courtisane/prostituée aan de kost kwam. Andere vrouwelijke componisten zoals waren als non ingetreden in een klooster. Was dit voor hen de enige manier om als vrouw "professioneel" met muziek bezig te zijn? Moesten zij een leven in "liefde" voor man en kind "opofferen" om componist te kunnen zijn? Of was het de "liefde" voor God die hen inspireerde tot het componeren van hemelse muziek?

www.lorebinon.com
www.sofievandeneynde.be