Imago Mundi  
HOME
PROJECTEN
AGENDA
CONTACT
english / français



DIVINE MADNESS // PASSAGE // douBlebACH // HEAVENE AND ERTHE // SACRIFICIUM // IN MY END IS MY BEGINNING // VANITAS VANITATUM //
FLAMMENDE ROSE, ZIERDE DER ERDEN




 

douBlebACH

Sofie Vanden Eynde: barokluit en theorbe
Benjamin Glorieux: violoncello piccolo en live electronics


muziek van J. S. Bach en S. L. Weiss

Met douBlebACH dompelt luitiste Sofie Vanden Eynde u samen met cellist Benjamin Glorieux onder in de allerlaagste registers van Bachs hemelse klankwereld. De diep zinderende snaren van de theorbe en de violoncello piccolo, avontuurlijk ingekleurd met live electronics, leiden u rechtstreeks naar het fundament van het barokke klankidioom: de bas. 
In Sofies transcriptie van Bachs tweede cellosuite zorgt de warme klank van de theorbe, met zijn ronkende bassen en zacht getokkelde snaren, voor een verstilde atmosfeer. Dankzij de polyfone mogelijkheden van het instrument ontstaat in de begeleidende partij een heuse tweede stem die zacht met de melodielijn mee resoneert. De theorbe klinkt misschien niet zo flamboyant en expressief als zijn gestreken kompaan, toch ontstaan er op die manier al snel subtiele vibraties vanuit de bas. De suite klinkt mild en ademt een bijna devote rust. 
Als contrast raast Benjamins strijkstok over de snaren in de zesde suite voor violoncello piccolo. Scherpe accenten, reciterende loopjes en virtuoze passages doen de muziek spreken: vreugde en triomf voeren het hoogste woord. Door de toevoeging van een extra snaar wordt het mogelijk om ook de hogere registers te verkennen. 
Met een persoonlijke, hedendaagse bewerking van het koraal "Ich ruf' zu Dir, Herr Jesu Christ” voor cello, live electronics en luit, laten de twee muzikanten zich ten slotte leiden door hun zoektocht naar muzikale overeenstemming over de grenzen van tijd en ruimte heen, naar raakpunten in de marge en onverwachtse resonantie.

website Benjamin Glorieux